Σελίδες

20.7.12

Τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ της διατροφής κατά την προσπάθεια τεκνοποίησης

Και αφού το αποφασίσατε να προσπαθήσετε για απόγονο και μάθαμε πώς να βρίσκουμε τις γόνιμες μέρες μας, ας δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το σκοπό μας μέσω της διατροφής μας.

Από την στιγμή που είμαστε ότι τρώμε, καταλαβαίνουμε πολύ καλά πόσο βαρύνουσα σημασία έχει μια σωστή διατροφή κατά την περίοδο προσπάθειας σύλληψης. Τα ζητούμενα μας εδώ είναι δύο: αφενός τι πρέπει να τρώμε ώστε να αυξήσουμε τις πιθανότητες και αφετέρου τι πρέπει να αποφεύγουμε για να μην σαμποτάρουμε μόνες μας το σκοπό μας. Κοινά, καθημερινά πράγματα που όλοι, λίγο πολύ τα γνωρίζουμε και που όμως πολλές φορές τα παραμελούμε. Αδίκως βέβαια!

Ας αρχίσουμε από τα προς αποφυγή λοιπόν:

1. Αλκοόλ

alcohol
Προφανώς το να πίνουμε κανα ποτηράκι αραιά και που, δεν δημιουργεί κάποιο πρόβλημα. Η συχνή κατανάλωση αλκοόλ ωστόσο, ενδέχεται να καθυστερεί την εμφάνιση εγκυμοσύνης σύμφωνα με έρευνα που εκπονήθηκε από Δανούς ερευνητές σε 430 ζευγάρια που προσπαθούσαν για το πρώτο τους παιδί. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πιθανότητες σύλληψης μειώνονταν όσο περισσότερο αυξανόταν το αλκοόλ που κατανάλωναν οι γυναίκες. Γυναίκες που κατανάλωναν μέχρι 5 ποτά την εβδομάδα είχαν διπλάσιες πιθανότητες να συλλάβουν από αυτές που κατανάλωναν μέχρι 10 ποτά εβδομαδιαίως.

Η έρευνα επικεντρώθηκε κυρίως στις γυναίκες, αφού αυτές έχουν επωμιστεί με το δύσκολο αλλά ευλογημένο έργο της κυοφορίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επηρεάζονται και οι άντρες αντίστοιχα.

2. Καφεΐνη

Για την καφεΐνη και την γονιμότητα τα έχουμε πει εδώ

3. Επεξεργασμένοι Υδατάνθρακες με μέτρο

pasta
Δεν λέμε ότι θα πρέπει να κόψουμε εντελώς τα μακαρόνια, το άσπρο ψωμί και το ρύζι. Κατά κύριο λόγο οι υδατάνθρακες δεν βλάπτουν την γονιμότητα μας. Αυτό που ''βλάπτει'' είναι ουσιαστικά η πολύ επεξεργασία κατά την οποία αφαιρούνται μέχρι και 17 θρεπτικά συστατικά που αρχικά περιέχουν τα σιτηρά. Μεταξύ αυτών των χαμένων συστατικών, βρίσκονται και συστατικά που ενδυναμώνουν την γονιμότητα όπως αντιοοξειδωτικά, βιταμίνες της ομάδας Β και σίδηρος. 
Τα συστατικά αυτά μπορούμε να τα λάβουμε από τα δημητριακά ολικής αλέσεως είτε με την μορφή κορν φλεικς σε πρωινό, είτε με την μορφή ενός γευστικού σάντουιτς με μαύρο ψωμί. 

Ιδιαίτερη προσοχή στους επεξεργασμένους υδατάνθρακες θα πρέπει να δώσουν οι γυναίκες με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών. Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες οδηγούν σε αύξηση της ινσουλίνης στο αίμα και αυτή με την σειρά της σε επιδείνωση του συνδρόμου. Μαλιστα, ειδικοί γονιμότητας υποστηρίζουν ότι γυναίκες που υποφέρουν από αυτό το σύνδρομο και καταναλώνουν ποσότητες επεξεργασμένων υδατανθράκων τείνουν να έχουν ακανόνιστες ωορρηξίες καθώς η αυξημένη ινσουλίνη ανατροφοδοτεί συνεχώς τις ωοθήκες.

4. Προσοχή στη Λιστέρια

Πρόκειται για επιβλαβές βακτήριο που βρίσκεται σε μαλακά τυριά, στα έτοιμα για κατανάλωση κρέατα και τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα. Οι έγκυες γυναίκες είναι 20 φορές πιο επιρρεπείς στο να αρρωστήσουν αν καταναλώσουν τρόφιμο με λιστέρια από τον υπόλοιπο πληθυσμό. Και οι γυναίκες όμως που είναι στην προσπάθεια θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές καθώς η μόλυνση από λιστέρια έχει συνδεθεί με πρώιμες αποβολές.
Για αυτό το λόγο αποφεύγουμε να καταναλώνουμε κρέατα που αγοράστηκαν μαγειρεμένα από έξω, πετάμε οποιοδήποτε επικίνδυνο φαγητό έχει μείνει εκτός ψυγείου πάνω από δυο ώρες και καλό θα ήταν να μην τρώμε καθόλου σούσι (ωμό), καπνιστά θαλασσινά και μαλακά τυριά.


Τα Ναι της διατροφής:

1. Φολικό Οξύ το απαραίτητο

Το φολικό ή φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο για πολλές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού. Η επαρκής ύπαρξή του στον οργανισμό δεν έχει να κάνει μόνο με την περίοδο εγκυμοσύνης.  Το ανθρώπινο σώμα χρειάζεται φολικό οξύ για να συνθέσει αλλά και για να επιδιορθώσει το DNA, για να παράγει υγιή ερυθρά αιμοσφαίρια αλλά και για να καταπολεμήσει την αναιμία σε όλες τις μορφές της. Γενικότερα είναι απαραίτητο σε περιόδους ταχείας κυτταρικής διαίρεσης και ανάπτυξης.

Στην περίοδο της εγκυμοσύνης είναι απαραίτητο γιατί η έλλειψη του οδηγεί σε προβλήματα του νευρικού σωλήνα του εμβρύου και συγκεκριμένα σε δισχιδή ράχη. Αυτό δεν σημαίνει ότι αρχίζουμε να το λαμβάνουμε μόλις μάθουμε ότι είμαστε έγκυες. Τότε ίσως να ναι πολύ αργά καθώς η διαίρεση των κυττάρων και η οργανογένεση ξεκινάνε πολύ πριν βιώσουμε καθυστέρηση στην περίοδό μας!

Πλούσιες πηγές φολικού οξέος είναι: τα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, τα σπαράγγια, τα πράσινα γογγύλια, τα μπιζέλια, αποξηραμένα ή φρέσκα φασόλια, τα σιτηρά, οι ηλιόσποροι, χυμός πορτοκαλιού, χυμός γκρέιπφρουτ, μπανάνα, βατόμουρο, φράουλες, παντζάρια, μπρόκολο, καλαμπόκι, χυμός ντομάτας, λαχανάκια Βρυξελλών.

Πολύ πλούσια πηγή επίσης είναι και το συκώτι καθώς και η μαγιά.

Δυστυχώς το φολικό οξύ που βρίσκεται φυσικά στα παραπάνω τρόφιμα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο στις υψηλές θερμοκρασίες, στις ακτίνες UV και μπορεί να υποστεί εύκολα οξείδωση.

Για το λόγο αυτό, ο γιατρός σας είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να σας συστήσει συμπληρώματα φυλλικού οξέως. Από την πείρα μου, επειδή τα λαμβάνω χρόνια και για άλλο λόγο πέρα από εγκυμοσύνη, πρόκειται για συμπληρώματα που μόνο καλό κάνουν στον οργανισμό δεδομένου ότι λαμβάνονται στην σωστή δοσολογία.

2. Φρούτα και Λαχανικά

Καταναλώνουμε φρούτα και λαχανικά σε καθημερινή βάση. Το ιδανικό θα ήταν να μπορούσαμε να καταναλώσουμε δυο κούπες φρούτα και 3 κούπες λαχανικά καθημερινά. 
fruits vegetables

Έχετε υπόψη σας ότι τα φρούτα και τα λαχανικά πέρα από τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία που έχουν, περιέχουν και ισχυρά αντιοοξειδωτικά στοιχεία που συμβάλουν στην αποτοξίνωση του οργανισμού και άρα στην βελτίωση της ποιότητας των ωαρίων και των σπερματοζωαρίων και γενικότερα του αναπαραγωγικού συστήματος.

3. Ψάρι

Το ψάρι είναι απαραίτητο στην διατροφή μιας wanna-be-mom κυρίως γιατί περιέχει Ω3-λιπαρά που συμβάλουν στην βελτιστοποίηση της γονιμότητας. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικές, καθώς πέρα από τα Ω3-λιπαρά, κάποια ψάρια περιέχουν και υψηλά ποσοστά υδραργύρου ο οποίος είναι τοξικός.
Αυτό δεν σημαίνει ότι σταματάμε την κατανάλωση ψαριού, αντίθετα τρώμε μέχρι 2 φορές την εβδομάδα ψάρια τα οποία θεωρούνται χαμηλού κινδύνου όπως γαρίδες και σολομό. Αντίθετα, σύμφωνα με τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων, ψάρια που θα πρέπει να αποφεύγονται λόγω υψηλού ποσοστού υδραργύρου είναι ο κολιός, η σφυρίδα, ο ξιφίας, το σκουμπρί.

Εναλλακτικά αντί για ψάρι μπορείτε να φάτε λιναρόσπορο προκειμένου  να λάβετε τα απαραίτητα Ω3-λιπαρά. Πωλείται σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων σε μορφή σπόρων ή ελαίου. Τους σπόρους μπορείτε να τους χρησιμοποιήσετε παντού ενώ το έλαιο χρησιμοποιείται μόνο ωμό καθώς η με οποιονδήποτε τρόπο θέρμανση του καταστρέφει τις ιδιότητές του.

4. Το σίδηρο σας και γρήγορα!!

Άλλο ένα στοιχείο που εμείς οι γυναίκες χρειαζόμαστε όλες τις εποχές. 
Οι γυναίκες λόγω της περιόδου τους, χάνουν κάθε μήνα αρκετό αίμα και άρα και σίδηρο. Ακόμα περισσότερο χρειάζονται σε μια κατάσταση εγκυμοσύνης όπου το έμβρυο απορροφά όλον τον απαιτούμενο σίδηρο από την μαμά του. 
Γυναίκες με χαμηλό σίδηρο πριν καν από την εγκυμοσύνη κινδυνεύουν να αποκτήσουν αναιμία μετά τον τοκετό καθώς τα ερυθρά αιμοσφαίρια πέφτουν κάτω από τα κανονικά επίπεδα.

Πέρα από τα παραπάνω, στα ΟΧΙ θα πρέπει να προσθέσουμε το κάπνισμα, το οποίο όμως δεν αποτελεί διατροφική συνήθεια και για τον λόγο αυτό δεν συμπεριλήφθηκε στο παρόν κείμενο, ενώ στα ΝΑΙ θα πρέπει να προσθέσουμε και τις πολυβιταμίνες, τις οποίες όμως θα πρέπει να σας συστήσει ο γιατρός σας σύμφωνα με τις ανάγκες και το ιστορικό σας.

Για το κάπνισμα θα επανέλθουμε με αναλυτικό ποστ.

Για τις πολυβιταμίνες, κυκλοφορούν στο εμπόριο σκευάσματα από διάφορες εταιρείες που είναι ειδικά σχεδιασμένες με τα απαιτούμενα για την γυναικεία γονιμότητα (φολικό, σίδηρο, μαγνήσιο κλπ και μάλιστα στις κατάλληλες..δόσεις) αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τρέχουμε και αγοράζουμε από το φαρμακείο ότι τιτλοφορείται ''Fertility.....''
Και αυτό γιατί μπορεί να περιέχει κάτι που δεν είναι κατάλληλο για τον δικό μας οργανισμό πχ. αν έχεις θέμα με υπερθυρεοειδισμό δεν μπορείς να λάβεις ιώδιο (όπως η γράφουσα). 



Για το λόγο αυτό μόλις αποφασίσουμε ότι θέλουμε μωράκι, πριν και πρώτα από όλα, κάνουμε έναν προγεννητικό έλεγχο, ζητάμε εξέταση για στίγμα μεσογειακής αναιμίας (και οι δυο) και για κυστική ίνωση (αρκεί ο ένας και μόνο αν το έχει, εξετάζεται και ο άλλος, θα επανέλθουμε επί του θέματος), λαμβάνουμε τα απαραίτητα εφόδια που θα συστήσει ο γιατρός σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εξετάσεών μας και μετά.....κρεβατοκάμαρα (ή όπου αλλού....)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η γνώμη σας μου είναι πολύτιμη!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...